fredag 23 oktober 2015

Helikoptertur och Botswansk jordbrukspolitik

Vi tog en båttur i Okavangodeltat andra kvällen i Maun. Vattnet, grönskan, fågellivet och känslan av varm fartvind när piloten drog på var härlig. Men några andra vilda djur än fåglar fick vi inte se. Glada människor badade, solade och grillade längs med stranden. Det kändes lite snopet efter Etosha där vi såg antiloper redan under frukosten. Okavango ska vara en av de djurtätaste områdena i Afrika, var fanns de vilda djuren?

Nästa kväll flög vi över deltat i helikopter och då förstod vi varför vi inte sett några vilda djur kvällen innan. Piloten pekade ner på ett streck som delade på gul öken och grönskande mark och sa ”Buffalo fence”, buffelstaketet.

Från allra första början var staketet till för att skydda djuren från mul- och klövsjuka, och när man åker igenom ett buffelstaket (de finns inte bara i Okavangadistriktet utan i hela Botswana) kollas bilen efter matvaror och djur, och samtliga skor samt bilens däck desinfekteras.

Men buffelstaketet i Okavanga har även en annan uppgift. Okavangadeltat drar inte bara till sig vilda djur utan även människor som vill utnyttja vattnet till att odla spannmål och föda upp boskap. Buffelstaketet delar deltat i två delar; en del för vilda djur och en del för tama djur och odling. Staketet har orsakat tragedier då det hindrat vilda djur från att komma åt vatten vid långvarig torka.

Staketet är föremål för en ständigt pågående debatt, där viltvårdarna vill bibehålla ett självförsörjande område stort nog för att djuren ska klara sig även vid lång torka, och bönderna vill ha mer betes- och odlingsmark. Köttproduktion och turism är två av de allra största inkomstkällorna i Botswana. Att jämka samman de båda intressena och bestämma var staketet ska gå, det är en återkommande punkt på agendan i den Botswanska riksdagen.


Under tiden tar elefanterna saken i egna snablar och mejar helt sonika ner staketet när de tycker det är lämpligt.
Okavangadeltat
Fish eagle

Fågellivet var intensivt i deltat



Många badade och grillade efter stranden
Johan och Göran njuter av fartvinden
Världens mest fotade objekt



Spända inför helikopterflygning
Viltsidan

Farmarsidan 

Flodhästar

Elefanthjord



Helikopterflygning - check!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hyfsat fräsch kärra ni fick åka! Jag var rädd att de skulle lyfta upp er i någon halvskrotad rysk rishög... Bell 206 är något av det mest driftsäkra som finns i hkp-världen, en Allison C20-motor stannar helt enkelt inte! B3 betyder bland annat att stjärtrotorn har 51 mm större diameter för bättre kontroll (nä, det visste jag inte, jag googlade...)

    SvaraRadera