torsdag 22 oktober 2015

Moses och lejonen, en arg elefant samt en gepard

Vilken sun set drive vi hade! Det är så jag skäms över alla fantastiska motiv som svischade förbi och jag kunde inte göra annat än bara försöka lagra dem i mitt huvud, för det är omöjligt att få in det på kamerans minneskort. Vi skojade med vår guide och sa att vi ville se lejon och gärna en gepard samt några noshörningar. Han såg inte ut som han förstod att det var skoj. Han förstod nog överhuvudtaget inte så mycket engelska. Men vad gjorde det, han hade ögon som en falk och körde lastbil så att vi misstänker att det är han som kör kamerabilen på safari-rallyt.Vi for runt och såg lite giraffer och antiloper. Så stannade vi vid den stora torra sjön, Panen. Vi passagerare diskuterade om det var en gnu eller antilop borta vid horisonten. DÅ frågar Moses om vi såg gnun (Så det var uppenbarligen en gnu) Till höger om gnun är det ett träd, jo det såg vi, ser ni leoparden under träden, undrar Moses. Neeej inte ens med tyskens jätteobjektiv.


Moses körde lite fram och tillbaks, sedan plötsligt när inga andra bilar var i sikte körde han rakt ut och stannade med en bredsladd 15-20 meter från trädet, och ja, NU såg vi geparden . Take your photos quick! sa Moses. Och det gjorde vi, medan geparden fullkomligt ignorerade oss, gäspade stort och la sig ner på sidan. Ljuset var på väg att försvinna, det var mörkt under trädet och jag var säker på att jag inte hade lyckas fånga en skarp katt på en enda bild! Men Stefans kamera kompenserar för skakiga fotografer, visst ser man att det är en Gepard! 


Moses körde tillbaks till vägen och det var som att åka karusell på ett nöjesfält, jag klamrade mig fast vid kameraväskan och fnittrade hysteriskt. Men det var inte slut än, Moses tog oss till en uttorkad flod, där gasade han ordentligt, det var som att åka i en grön, nåja kakifärgad tunnel. En ung lejonhanne som var osams med en grinig elefant hann vi med innan tunneln öppnade sig vid ett vattenhål. 

Arg elefant har lyckas köra iväg två bilar









Där låg en höggradig lejoninna och röt efter sina kompisar, solen gick ner och Moses trollade fram samosas, öl och lite goda ostar medan solen sjönk ner under horisonten och lejoninnan visade upp sig ur olika vinklar. Återigen, hur fasen tar man bilder nu, varför kan inte allt ert snack om iso hit och dit gå ini huvudet på mig? När jag kom hem var nästan alla lejoninnbilder svarta. Men si, med en praktisk ljusa-knapp och lite kontrast uppenbarade sig magiskt en lejoninna i solnedgång! Fantastiskt! Men ändå, värmen, alla ljud, elefantens arga trumpetande, dofterna, nä, jag klarar inte att fånga det på bild, trots Stefans kamera och bildbehandlingsprogramet…Ni får helt enkelt åka hit och ta egna bilder! Folk är vänliga, servicen mer än bra, maten riktigt riktigt god.
Vår förträfflige guide Moses vid ratten, Johan, vår like förträfflige reseplanör, i förgrunden







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar