söndag 18 oktober 2015

Kondomer i Afrika

Nu har vi passerat tullstationer i Swaziland, Sydafrika, Namibia och Botswana; några av de värst HIV-drabbade länderna i världen. Överallt finns det varningsaffischer och kondomautomater. Tomma kondomautomater. Affischerna förordar "ABC", dvs A= Abstaine (avstå från oskyddat sex, B = Be faithful (var trogen), C=Condomise ( använd kondom).

Nu när vi kom till vårt boende i Namibia fick vi möjligen en liten förklaring till de tomma automaterna, vid sängen finns en låda proppfull med kondomer. Quennes Inn gör vad de kan för att skydda sina gäster från HIV!

Vi har också köpt en Nabiansk skvallertidning och en sporttidning. Skvallertidningen skiljer sig från en svensk dito, tror jag iallafall, genom att den har en artikel om hur man lever i ett förhållande där den ena är HIV-smittad, samt genom artikeln där en präst ger goda råd hur man motstår frestelser; undvik god mat, pråliga kläder, önska dig inte lyxvaror…. Jag vågar inte tänka på vad den prästen skulle säga om en svensk damtidning med sina matrecept och hemma hos-reportage! Själva skvallret handlar mest om de rollfigurer som finns i olika afrikanska såpor. Ett bra sätt att kunna skvallra och spekulera om olika personer utan att kränka någons integritet eller såra riktiga människor!

Har inget belägg för att det har med HIV att göra, men helt klart reagerar jag när jag möter en person här i Botswana i min egen ålder eller äldre (50+). Samma gäller Namibia.  En tragedi som vi bara anar när vi reser runt bland alla dessa vänliga människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar